JuhoTuominen Tervettä järkeä!

Liikennepolitiikka ja alueellinen elinvoima

Liikenneyhteydet ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Talousmaantieteen perusteella alueiden kehitys ja vaurastuminen ovat muiden tekijöiden ohessa riippuvaisia liikennejärjestelyistä. Toimivat maantie-, rautatie- ja lentoyhteydet tuottavat seurannaisilmiönä alueellista hyvinvointia asukasmäärän, työpaikkojen ja yritystoiminnan kasvun kautta.

WSP Finland teki konsulttityönä 22.3. julkaistun selvityksen liikenneyhteyksien kehittämisestä Suomessa alueiden saavutettavuuden kilpailutekijän näkökulmasta. Selvityksessä ehdotettiin mm. kansainvälisien yhteyksien kehittämistä muutamilta alueellisilta lentokentiltä sekä raideliikenteen nopeuksien tuntuvaa nostamista esimerkiksi Oulun ja Helsingin välisessä junaliikenteessä.

Liikenneinvestoinnit maksavat paljon ja herättävät poliittisia intohimoja. Tavallista on, että pääkaupunkiseudun ulkopuolisia hankkeita tarkoitushakuisesti leimataan Keskustan poliittisten kilpailijoiden toimesta siltarumpupolitiikaksi tai pekkaroinniksi.

Raideinvestoinneissa viime vuodet on ollut eniten esillä Helsingin kantakaupungin alueelle louhittava ns. Pisara-rata, jonka tarkoitus on parantaa pääradan liikennöitävyyttä. Kyseessä on vähintään miljardi euroa maksava sijoitus, jota ajavat pääkaupunkiseudulla vahvat sinipunapuolueet cityvihreiden tukemana.  Mielestäni sama raha on kansantalouden kannalta järkevämpää käyttää koko rataverkon nopeuksien nostamiseen kuten nyt julkaistu selvityskin ehdottaa.

Oulun seudun kannalta tärkeää olisi palauttaa suora henkilöliikenteen yhteys eurooppalaiseen rataverkkoon Haaparannan kautta. Tämä edellyttäisi käytännössä suhteellisen maltillista investointia radan sähköistykseen Kemin pohjoispuolelta Laurilasta Haaparantaan.  Lisäksi Suomen ja Ruotsin valtiollisten rautatieyhtiöiden tulisi koordinoida liikenne tälle historialliselle reitille uudelleen vuosikymmenien tauon jälkeen. Vaikka tämä hanke paikantuu toisen maakunnan alueella, Oulun kaupungin ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnan pitäisi ajaa vahvasti asiaa sen tuottaman ilmeisen hyödyn vuoksi.

Aasiassa kiinnostus Lapin alueen matkailuun on parin viime vuoden aikana lisääntynyt ilahduttavasti. Tämän vuoksi Rovaniemen alueelle investoidaan hotellihankkeisiin kiinalaisellakin pääomalla. Matkailu tuo alueelle rahaa, investointeja palveluihin sekä alan työpaikkoja.

Suora lentoyhteys Lapin alueelta Aasiaan puuttuu. Valtiollisella lentoyhtiöllämme on kilpailuetuna Aasian suuntaan Venäjän yli tapahtuva reititys. Olisiko Finnairin syytä sesonkikausina kokeilla suoraa yhteyttä Rovaniemeltä Aasiaan vai annammeko kiinalaisten yhtiöiden tehdä sen ensin?   

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pisara-rata olisikin kyllä toteutuessaan konkreettinen maan tavan monumentti, jonka kaikki vaihtoehdot sietäisi avoimesti tutkia (näin ei ole vielä koskaan tehty).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisaralausunto_L...

Sähköistysasiassa suosittelisin miettimään myös vaihtoehtoja, jotka voisivat tulla halvemmiksi (hybridit ja vetyjunat).
https://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/hybridivetur...
https://tekniikanmaailma.fi/autot/nyt-tulevat-vety...

Jos vielä ihmiset saisivat VR-uskon karistettua päistään, saattaisi Haaparannan junakin olla odotettua aiemmin todellisuutta.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Jns_Ol_sn_100_ma...
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pietari_Vuonisla...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Toimituksen poiminnat