*

JuhoTuominen Tervettä järkeä!

Oulun kaupunginvaltuuston kokous 19.6.2017

Kuntavaalien jälkeisen uuden kaupunginvaltuuston toinen kokous pidettiin vielä ennen kesälomataukoa juhannusviikolla.

Viimeiset valtuuston luottamusmiesvalinnat eli edustajien valinnat Pohjois-Pohjanmaan liiton kuntien edustajainkokoukseen tehtiin edellisen kokouksen tapaan pidemmän kaavan mukaan. Jälleen suljettu lippuäänestys tarvittiin vahvistamaan aiemmin ryhmien välillä neuvoteltu ratkaisu valtuutettu Junes Lokan poikkeavan esityksen vuoksi.

Tärkeä myöhemmin syksyllä päätöksentekoon tuleva asia eli Oulun kaupungin omistajapoliittiset linjaukset tuotiin alustavasti valtuuston tiedoksi infona. Asia tullee varsinaisesti valtuuston päätöslistalle syyskuussa kuluvaa vuotta ja herättänee samalla vilkasta poliittista väittelyä useasta yksityiskohdasta.

Konsernihallinnon esitys linjaa vuodesta 2018 lähtien tuottotavoitteen Oulun kaupungin omistamalle vuokra-asuntokannalle Sivakka-konsernissa ja sen tytäryhtiöissä. Tämä ymmärrettävästi aiheuttaa toteutuessaan paineita vuokrankorotuksille.  Toisaalta ratkaisu vastaa tällöin muiden markkinoilla toimivien yleishyödyllisten vuokra-asuntotoimijoiden kuten esimerkiksi VVO:n ja Saton tilannetta.

Erilaisia näkemyksiä valtuustossa löytynee suhtautumisessa kaupungin käytössä olevien rakennusten omistamiseen. Oulun kaupungin omistama rakennusvarallisuus on nykyarvoltansa noin 1,1 miljardia euroa. Rakennusmassan ylläpito nykyisessä käyttökunnossa edellyttää vastaavasti huomattavaa vuosittaista investointia korjauksiin ja huoltoon.

Elinkaarimallin mukaan rakennettavista tiloista, ylläpidosta ja mahdollisesti palveluista vastaa rakennuttaja kaupungin toimiessa tilojen pitkäaikaisena vuokralaisena. Tällä menettelyllä riski rakennuksen mahdollisista ongelmista säilyy rakennuttajalla. Toisaalta rakentamisen aloittaminen ja rakennuksen käyttöönotto ei sido kaupungilta yhtä suurta alkupääomaa, samalla vuosittaiset kustannukset ovat varsin hyvin ennakoitavissa.  Omasta mielestäni elinkaarimallia voi käyttää Oulun kaupungin rakentamisessa aiempaa rohkeammin.

Kaupunki on merkittävä maanomistaja, joka saa vuosittain maanvuokratuloja noin 30 miljoonaa euroa. Toisaalta rakentajille tarjotaan tonttimaata myös ostettavaksi ja tällä tavoin saadaan myyntituottoja. Myyntituoton estävät toisaalta samaisten maa-alueiden tulevien vuosien vuokratuotot ts. maaomaisuuden myynnin yksittäiset tuotot ovat vastaavasti pois tulevien vuosien vuokratuloista. Valtuusto määrittelee talousarvion yhteydessä kunkin vuoden maaomaisuuden myyntituotto-odotuksen. Pitkäjänteisen maaomaisuuden omistajapolitiikan on syytä olla tulevaisuuden tuotot huomioivaa vastuullista harkintaa.

Omistajapoliittisen infon ohessa toinen tärkeä asiakohta oli kaupunkistrategian ”Oulu 2026” valmistelu. Strategiatyössä valtuusto linjaa jatkossa Oulun näkemyksen muun muassa tulevien vuosikymmenien infrastruktuurihankkeisiin Pohjois-Suomen alueella. Tällaisia ovat aktiiviset toimet esimerkiksi isojen raideliikenneratkaisujen eteenpäin saattamiseksi. Koko pohjoisen Suomen hankkeita olisivat muun muassa Jäämeren ratayhteys sekä henkilöliikenteen yhteys eurooppalaiseen rataverkkoon Haaparannan kautta. Lisäksi paikallisen ja alueellisen raideliikenteemme kehittäminen ovat oman alueemme elinvoimaan ja talouteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä raideliikenteen osalta. Vastaavia muita esimerkkejä löytyy pelkästään liikenneinfrastruktuurin osalta lukuisia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Niin, ois ihan kiva saada se moottoritie Helsingistä Haaparantaan saakka. Ensimmäiseksi olisi saatava moottoritietä jatkettua reilusti sinne Räinänperältä Kemiin saakka. Liikennemäärät on sitä luokkaa että valtie 4 on tukossa.

Käyttäjän JuhoTuominen kuva
Juho Tuominen

Oulun kaupunkistrategian ja alueellisesti laajemmin nelostien tason edelleen parantaminen on keskeisimpiä liikenneinfran asioita, jota on syytä pitää jatkuvaluonteisesti esillä.

Omasta mielestäni Oulusta Ruotsin rajalle isoin ongelma on valtatien hidas linjaus Iin kuntakeskuksen läpi. Tähän ei nyt aloitettava parannusprojekti tuo muutosta.

Hienoa olisi nähdä tämä valtatie samantasoisena kuin esimerkiksi kolmostie Helsingin ja Tampereen välillä. Ihan heti se päivä ei kuitenkaan taida tulla vastaan.

Toimituksen poiminnat